donderdag 14 juli 2011

Uitgerust en gekleurd


Afgelopen zaterdagavond zijn mijn vriend en ik terug gekomen van onze welverdiende, heerlijke, te korte vakantie. Twee weken chillen, zon, zee en strand heeft me heel goed gedaan. Ik hoor van veel mensen dat ik er goed, beter uit zie. Uitgeruster. Ik was er blijkbaar toch echt aan toe en daarnaast is de zon goed geweest voor mijn bleke huid.

We hebben het heerlijk gehad. Montalivet, Zuid-Frankrijk aan de westkust, de oceaan, pak hem beet 1000 km rijden. Gemiddeld tussen de 25 en 30 graden, een zonnetje, wat wil je nou nog meer? We stonden op een camping in een stacaravan. De zon stond 's morgens NIET op de slaapkamer, wat heerlijk was, wat hebben wij uitgeslapen! Dan was het lekker een stokbroodje eten en op naar het strand. We hebben een lekker kleurtje, wat gewandeld, twee steden gezien, maar vooral heel veel gechild! 's Avonds was het lekker buiten eten, wat drinken, potje kaarten en dan naar binnen. Het koelde nog vrij snel af.

Ik had mijn netbook bij me en heb een dagboek bijgehouden. Verder stond daar de drie seizoenen van Sons of anarchy op, waar we erg blij mee waren. Elke avond, als het afkoelde en we naar binnen gingen, kaartten we vaak even en daarna en paar afleveringen sons. Heerlijk! Gewoon relaxed. Echt uitgaan zat er namelijk niet in. Nu ben ik niet zo heel erg uitgaanderig, maar op een terrasje wat drinken vind ik wel gezellig. Maar het dorp was uitgestorven. Nadat we een dag naar Bordeaux zijn geweest, besloten we in Montalivet uit eten te gaan. Toen we om half negen het dorp in reden merkten we tot onze schrik op dat er niets meer open was. Één restaurant bij het strand nog wel, dus hebben we daar maar gegeten. 's Avonds wat drinken was dus geen optie. Ik had het idee dat het er gewoon niet zo toeristisch was, maar mijn vriend dacht dat het door het voorseizoen kwam. Nu moet ik eerlijk toegeven dat de tweede week het iets drukker werd, maar toch was het een klein dorp dat niet op de kaart stond.

Als echte Nederlanders hebben uiteraard altijd te klagen. Zo ook over de Fransen, vooral mijn boyfriend dan. Hij vindt het afschuwelijk volk en ook ik ben geen favoriet. Niemand sprak daar Engels, en nu nu heb ik wel 6 jaar Frans gehad op het VWO het blijft toch moeilijk. Ik kan dan best wat zinnen uitspreken, maar op het moment dat de mond van de Fransman open gaat ben ik het kwijt. "Lentement" heeft dan blijkbaar ook geen zin. Het gaat simpelweg te snel, ze plakken woorden aan elkaar vast. Ik heb dan twee of drie woorden opgevangen in een hele alinea geklets. Ze zullen ook niet hun best doen voor jou als je het niet begrijpt. Ik zal het onthouden als ik een fransman in Holland tegenkom. Ik zal stug Nederlands blijven praten op mijn allersnelst, gna gna...

Mijn echte boosheid op de fransen kwam aan het eind van onze vakantie. We hadden bij aankomst 200 euro borg moeten betalen, wat ik al belachelijk veel vond. Bij het uitchecken zaterdag ochtend vroeg, ging een dame de woning inspecteren. Elke hoek, elke kamer, elk boordje en bestek werd gecontroleerd. Dit was me al wat 'much' maar goed. Ze was niet tevreden, ondanks dat we toch echt alles netjes achterlieten. Niet dat ik had gestoft, gesopt en gedweild, maar kom op! Ze hield 30 euro van onze borg in, voor schoonmaakkosten. Mevrouw sprak uiteraard geen woord engels, dus kwam de chef erbij. Tegen hem kon ik Engels tekeer gaan. Ik vond het teveel geld en ik zei dat ik binnen 10 minuten had schoongemaakt als het zou moeten en dat ze niet moesten doen alsof het een zwijnenstal was. Maar het enige antwoord dat ik kreeg was dat we het netjes hadden aangetroffen en dus netjes moesten achterlaten. Ik deed er niets aan, als je moet betalen kan je weigeren, maar dit was borg. Hij gaf gewoon simpelweg minder terug. In de auto heb ik me nog een hele tijd boos zitten maken, ik vond het absurd en ongelooflijk! Alsof die dames worden getraind om dingen te zoeken, arghhhh, ik word gewoon weer boos!

Ik heb aardig wat te klagen gehad, maar we hebben het wel echt heerlijk gehad! Mooi weer, zon zee strand op 100 meter afstand, wat wil je nog meer?! En al met al zijn we toch goed bijgekomen en bijgekleurd :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten