zondag 20 november 2011

Advertorials?

Je ziet het steeds meer in blogland: advertorials. Ik ben nu zelfs bezig met een klein onderzoekje voor mijn studie over advertorials. Hebben mensen eigenlijk wel door dat zij een advertorial lezen en niet een objectief artikel? Maar nu kreeg ik een paar weken geleden een mail van een bedrijf, a la groupon, of ik een stukje over de website wilde schrijven en wat ik daar dan voor wilde hebben. Eigenlijk ben ik geen voorstander van advertorials. Maar dat is vrij logisch toch als student journalistiek.

Ik probeer op mijn blog altijd eerlijk te zijn en daarnaast past het niet echt bij mijn online dagboek. Moet ik dan een blog schrijven en vertellen dat een bedrijf superdupergoed is? Maar aan de andere kant waarom niet? Ik heb op de mail nooit meer gereageerd, wist niet zo goed wat ermee aan moest. En wat vraag je daar dan in hemelsnaam voor? Hoe pakken jullie medebloggers dit aan? Wel eens een aanbieding gehad? Hoe sta jij hierin?

4 opmerkingen:

  1. Ik zou het ook niet zo goed weten. Het is wel fijn dat je er geld voor krijgt maar tegelijkertijd zou ik me nep voelen. Ik bedoel, dan ben ik niet meer zo eerlijk op mijn blog. Precies wat jij zegt. Dus tja, ik kan je ook niet verder helpen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dat mailtje ook gehad, een Engels mailtje was het he? Ik heb er ook niet op gereageerd, ze zeiden dat zij het blogje dan zouden schrijven en dan hoefde ik het alleen maar te plaatsen. Ik vind het nepperij en bovendien is mijn blog een bijbaan ofzo waar ik nu geld mee wil verdienen, dus nee.

    Heb er zelf overigens over getwijfeld om google adsense te nemen, maar toch niet gedaan, omdat ik dat zelf ook heel irritant vind als ik dat bij andere blogs zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je ziet ze inderdaad steeds vaker, die advertorials. Ik doe, wanneer ik ze zie, niet eens de moeite ze te lezen. Ik houd daar niet zo van, maar kan me voorstellen dat je voor het geld misschien toch zo'n stuk op je site zou zetten. Ik vind advertorials wat storend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb al meerdere mailtjes gehad, ook met de vraag erin hoeveel ik er dan voor wil hebben en daar weet ik het antwoord echt niet op. Wat is realistisch? Welk bedrag past bij het aantal bezoekers dat ik heb? Je ne sais pas!

    Nu heb ik niet op die mailtjes gereageerd want de advertorials pasten niet bij mijn blog. Ik vind advertorials niet erg, zolang ze normale posts niet vervangen en ze bij de site passen. Soms zie ik een advertorial op een website waarvan ik gewoon weet dat ie puur en alleen voor het geld is geplaatst, dan hoeft het voor mij niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen